Montagu, Schwarzbergpas, Cape Agulhas, Houtbay - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Travel 2 Explore - WaarBenJij.nu Montagu, Schwarzbergpas, Cape Agulhas, Houtbay - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Travel 2 Explore - WaarBenJij.nu

Montagu, Schwarzbergpas, Cape Agulhas, Houtbay

Door: Luc Egging

Blijf op de hoogte en volg Travel 2 Explore

27 April 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Dag 22 van Loeriesfontijn naar Montagu
Vanwege de een lang vrij weekend in Zuid-Afrika moeten we de plannen iets wijzigen. We rijden vandaag twee etappes in 1 en sparen daarmee een vrije dag.
Daardoor komen we helaas niet in Ceres, maar de liefhebbers kunnen dat morgen op de extra dag inplannen..een dag naar keuze dus. Enkelen pakken ceres, anderen plegen noodzakelijk onderhoud en relaxen.

Dag 23 Montagu naar Oudshoorn via Schwarzbergpas.
De route van vandaag is een kadootje aan ons zelf, waarmee we een bespaarde dag invullen. Via een prachtige route, natuurlijk offroad..:-), rijden we naar het schwarzgebergte, waar de pas zullen bedwingen. In het begin van de route vind ik al een grote beer van een Baviaan voor mijn wielen, kort daarna gevolgd door een reebok. Voor beiden red ik het niet voor een roadkill...maar het zet mij wel op scherp. Geweldig om deze beesten zo in de vrije natuur te ontmoeten. Na een half uurtje nog een baviaan die wel erg kort bijkwam....stilletjes geniet ik echt van deze momenten..die ik zelf zeker zo waardevol vind als het spotten in een nationaal park als Etosha. We slingeren ons door de heuvels richting het schwarzgebergte. Even let ik niet op...twijfel bij een bocht...gas er bij of...het is al te laat...en ga vol op mijn plaat om niet van de heuvel af te rijden... De schade blijft beperkt tot kapot plastic en een wat pijnlijke enkel, maar ik kan gewoon verder. De status van enige niet plat gelegde motor heb ik nu verloren, maar het zicht van het schwarzgebergte in de verte maakt alles goed én ik wil wel bij de groep horen... ;-). Ik stap weer op en we vervolgen onze weg.... We willen via kleine wegen binnendoor de pas bereiken, nemen een zanderige en rotsachtige rivierbedding, maar kunnen uiteindelijk we niet verder vanwege een met slot gesloten hek over de weg....Terug door het mulle zand waar kees zich en passant ingraaft als een struisvogel...Met enige hulp van Rob sleurt hij zijn adventure weer op het goede pad. Uiteindelijk bereiken we de pas...WOW...Een schitterende weg brengt ons naar de top, keien, zand en grint, afgewisseld met door de kleuren en uitzichten op het schwarzgebergte...Almost het ultieme genot. Via de met zand en keien volgelopen haarspeldbochten ploegen wij ons naar boven en worden we beloond met fraaie vergezichten over het immense schwarzgebergte...heel bijzonder en zo anders dan de alpen en of de dolomieten. Nadat we onze plaatjes geschoten hebben en uitbewonderd zijn beginnen we aan de afdeling. Wij hebben uitzicht op een enorme mooie vallei, in welke we ook ergens onze slaapplaats van vannacht zullen vinden. Deze blijkt al even verrassend mooi te zijn als de dag van vandaag. Genietend van de de afrikaanse wijn en een heerlijk diner sluiten we de dag af... Nog maar twee te gaan..:-(. Morgen cape Agulhas en dan Back to Cape Town.

Dag 24 oudshoorn naar cape Agulhas
Ook deze dag is samen met onze back-up door Rob samengesteld. Wederom een schitterende offroad ervaring door een prachtige omgeving. 350 km te gaan en daarom gaan we al bijtijds op pad. We ontbijten snel wat uit de kar, breken het kamp op en there we go. Ik worstel mij met mijn zere enkel op de motor maar al bij de eerste views weet ik dat ik ook deze dag voor niets op de wereld had willen missen. Zuid-Afrika is groener dan namibië, maar zeker niet minder mooi. Het doet wat europeser aan ...thats all, maar blijft eveneens door zijn andre kleurstellingen wonderbaarlijk mooi. Ook vandaag pakken we een paar bergpasjes en rijden we vooral door prachtig golvend landschap. Onderweg komen we veel struisvogelfarms tegen..machtige beesten toch en wat zijn ze eigenlijk groot...en ja ook deze beesten ruik je ;-).
we maken nog gebruik van het enige pontje dat Zuid=Afrika rijk is en laten ons door deze met de hand bediende pont over de Brede Rivier zetten.
De laatste 80 kilometers koersen we echt van Noord naar het allerzuidelijkste puntje van Afrika..Cape Agulhas. Ben wil zijn motor echt op het verste puntje zetten en graaft zich heerlijk tot in de achteras in.. Nu heeft de avonturier toch wel enige hulp nodig en met enig zand in de nek krijgt hij, zij het met wat hulp, weer enige grip op zijn adventure en vaste bodem.... Na dit bezoek zoeken we ons bed en breakfast verblijf voor de nacht op...een prachtig in struisbaai aan zee gelegen pand waar de vrouw des huizes met haar kalf (deense dog) ons hartelijk begroet.
Morgen onze laatste rijdag...back to where we started....Cape Town.

Dag 25 Cape Agulhas ...Cape Town
Onze laatste rijdag...300km, waarmee we allen ruim de 7000km volmaken. We beginnen met een heerlijk ontbijtje, eitje worstjes spek en een hapje gezond...musli, fruit en youghurt. Daarvoor had ik al op het strand van Struisbay de prachtige zonsopgang aanschouwd...en natuurlijk wat over het strand gejutterd. Onverwachts kunnen we ons toch de eerste 70 km nog uitleven op het Gravel...nog ff raggen..:-). Daarna gaan we over op asfalt tot in Cape Town. We volgen de Walvisroute langs de kust die ons mooie plaatjes laat zien, gelijk aan die van Highway one in the States. We slingeren langs de kust van baai tot baai met ieder zijn eigen bijzondere schoonheid.
In Gordon's Bay genieten we met uitzicht op de zee van een korte lunch om vervolgens dat laatste 80 km op de klok te zetten. Het einde nadert met als toetje een mooie groen slingerweg tot in Houtbay waar ons een heerlijke lodge wacht.
Om half vier zijn we allen veilig en heelhuids op de plaats van bestemming...het zit erop...tijd voor een koele versnapering, alvorens we onze spullen gereed gaan maken voor de terugreis. Morgen de laatste dag, buckle up our bikes, ship them, visit Cape Town, nice Dinner en dan in de blauwe vogel terug naar onze vertrouwde nestjes...

Travel 2 Explore

Sinds 1998 biedt Travel 2 Explore een breed scala aan van avontuurlijke vakanties en (sinds 2003) motorreizen waarbij de begrippen origineel, kwaliteit en avontuurlijk centraal staan. Of het nu gaat om één van onze motorreizen dwars door Afrika of om een trekking op Groenland, de confrontatie met eeuwenoude culturen en de eenzaamheid van verlaten landschappen en indrukwekkende natuurgebieden geven de reiziger het gevoel op ontdekkingsreis te zijn. Het tempo van al onze reizen wordt niet bepaald door het aantal pk's van de motor of de beschikbaarheid van een warme douche, maar door het ritme van het land en de drang naar avontuur van de moderne reiziger. Motorreizen. In 2003 werd de eerste motorreis georganiseerd. Op een Royal Enfield dwars door de Himalaya naar de hoogste bergpas ter wereld, de 5602 meter hoge Khardung La in India. Dit was zo'n succes dat er al snel meerdere motorreizen in het reisprogramma werden opgenomen.

Actief sinds 20 Okt. 2014