Monestry day - Reisverslag uit Alchi Gömpa, India van Travel 2 Explore - WaarBenJij.nu Monestry day - Reisverslag uit Alchi Gömpa, India van Travel 2 Explore - WaarBenJij.nu

Monestry day

Door: Luc Egging

Blijf op de hoogte en volg Travel 2 Explore

22 Augustus 2015 | India, Alchi Gömpa

Vandaag doen we cultuur en bezoeken we een van de oudste en bekendste Monestry’s van India, die van Alchi. Daarna doen we er vrolijk de likur monestry achteraan. Na een lekker ontbijtje, zelfs met een pot Nutella op tafel, vetrekken we iets voor negen richting Alchi. We volgende rivier de Indus en doorkruisen de Indusvallei..wederom prachtig. Dat heeft de indian Army ook ontdekt en er liggen hier dan ook een aantal grote legerbasissen. De werkelijke reden is natuurlijk dat we verblijven in een grensgebied waarvan de grenzen nog steeds betwist worden. Bij de teabreak worden we door een van de deelnemers getrakteerd op echte Indiase koekies…zoet spul, maar lekkerrrr… Het is zonnig en bewolkt, waardoor de bergen waar we doorheen cruisen ons steeds een ander beeld geven door de verschillende lichtinval. Rond 11.15 zijn we in Alchi, waar we van een gids die we meegenomen hebben een rondleiding krijgen in de verschillende tempels. Tevens geeft hij uitleg van het Boeddhisme…een bijzonder geloof, dat niet in een uurtje te doorgronden is. Na de rondleiding bezoeken we de toeristische standjes waar van alles en nog wat wordt aangeboden…erg leuk, het pingelen kan beginnen. Hier en daar kopen we wat en we betalen gemiddeld een derde van de eerste vraagprijs aan de klagende Indiërs, die wanneer wij vertrekken ons wellicht nog met een glimlach nakijken. We kietelen de Enfields en sporen ze aan naar onze lunchplaats, waar we een lunch genieten die onze eigen koekploeg in de ochtend heeft klaar gemaakt. Een voortreffelijke ploeg die ons dagelijks van een heerlijke gevarieerde maaltijd voorziet. De totale indiase crew bestaat nu uit acht man, erg luxe voor ons met zijn zevenen. Na de lunch bezoeken we de wat modernere Likur Monestry waar nog een vijftigtal monniken leven. Ook hier begeleid de gids ons. Deze monestry heeft ook die van Alchi in beheer. We laten ons verder informeren over het Boeddhisme bezoeken de verschillende vertrekken en het bijgaande museum. In deze monestry heeft “his holyness” de Dalai lama zijn eigen zetel en leren we hoe de rangorde van de monniken in elkaar zit. Het is inmiddels al een aardig eindje in de middag en we koersen richting hotel. 500 meter voor het hotel is de weg veranderd in een behoorlijk water/modderpoel. Ashish gaat als eerste en geeft aanwijzingen hoe deze horde te nemen. Muddy F kiest zijn eigen pad en doet zijn naam eer aan door weer diep in de modder weg te zakken. Netjes tot aan de assen in de blub…standaard is niet nodig als hij afstapt, maar wel vier vijf man om de enfield weer uit zijn benarde positie te verlossen. We lachen erom en het geeft natuurlijk weer mooie plaatjes voor het album van deze Himalaya motorchallenge. Nog vier rijdagen waarin ook het hoogtepunt het bedwingen van de Khardung La, the highest motorable road in the world, op het programma staat…

Travel 2 Explore

Sinds 1998 biedt Travel 2 Explore een breed scala aan van avontuurlijke vakanties en (sinds 2003) motorreizen waarbij de begrippen origineel, kwaliteit en avontuurlijk centraal staan. Of het nu gaat om één van onze motorreizen dwars door Afrika of om een trekking op Groenland, de confrontatie met eeuwenoude culturen en de eenzaamheid van verlaten landschappen en indrukwekkende natuurgebieden geven de reiziger het gevoel op ontdekkingsreis te zijn. Het tempo van al onze reizen wordt niet bepaald door het aantal pk's van de motor of de beschikbaarheid van een warme douche, maar door het ritme van het land en de drang naar avontuur van de moderne reiziger. Motorreizen. In 2003 werd de eerste motorreis georganiseerd. Op een Royal Enfield dwars door de Himalaya naar de hoogste bergpas ter wereld, de 5602 meter hoge Khardung La in India. Dit was zo'n succes dat er al snel meerdere motorreizen in het reisprogramma werden opgenomen.

Actief sinds 20 Okt. 2014