bijna op 4000 meter.. - Reisverslag uit Manāli, India van Travel 2 Explore - WaarBenJij.nu bijna op 4000 meter.. - Reisverslag uit Manāli, India van Travel 2 Explore - WaarBenJij.nu

bijna op 4000 meter..

Door: Luc Egging

Blijf op de hoogte en volg Travel 2 Explore

17 Augustus 2015 | India, Manāli

Vandaag maken we een sprongetje van 1,5 km. en zullen we een pas bedwingen van bijna 4 km hoogte. Het is sunny, smile op onze gezichten, behalve op die van M, omdat ze vannacht de demper met de mooiste sound van de groep van de Enfield hebben weggehaald… Erg raar, maar ook zij zal zich nu tevreden moeten stellen met een wat mindere plof. Eerst even de ronde buikjes van de Enfields vullen en al snel beginnen we aan de klim. Een prachtige weg met zowaar strak asfalt. We slingeren ons naar boven, genietend van de omgeving die nu nog groen is. En passant zien we in de berm nog een grote gier zitten, machtig beest. Nu weet ik ook wie het dode paard, dat wij vorig jaar op deze pas op de weg zagen liggen, opgeruimd heeft. Het beest ziet er in ieder geval erg goed uit. Op 3400 meter hebben we nog een teabreak, waarbij wij ons vergapen aan de aangeboden “skikleding” die men hier te koop en huur aanbied… Schijnbaar doet het Leger des Heils goede zaken met India. Onze reizigers die vanaf hun jeugd skiën krijgen spontaan flashbacks aan de sixty-seventy’s. Na de black-tea en de gebruikelijke koekies, bestijgen we de motoren, die ons naar de top brengen, genietend van de zon, soms de mist, maar ook de prachtige vergezichten met besneeuwde toppen. Sneeuw die we overigens ook nog langs onze route aan de berghellingen geplakt zit en een mooi plaatje oplevert van ons enige koppeltje onder de reisgenoten. Op de top neemt Udai ons nog even de maat met een leuke gadget om ons zuurstofgehalte te meten…..en ja de hoogte heeft invloed maar wij zijn ruim aan de maat. Dan de afdaling…dat is andere koek. De weg verandert in een stoffige, soms blubberige, zandweg met keien en gaten…genieten voor ons, lijden voor de Enfields, die ons echter stug en trouw naar beneden brengt. Daar wacht ons de lunch. Udai laat ons daarbij zijn kookkunsten zien en bereid zelf de rotti, die wij ons samen met de rest van het eten goed laten smaken. We zitten op 3000 meter, ongeveer ook de hoogte waarop we morgen acclimatiseren om de volgende uitdagingen van de komende weken aan te gaan…het bedwingen van vijf passen van meer dan 5000 meter, met als hoogtepunt de Khardung La, de hoogst berijdbare bergpas ter wereld. Terwijl wij een dagje voor onszelf hebben zal de crew de Enfields belonen en klaar maken voor de volgende uitdagingen van deze Himalaya Motorchallenge.

Travel 2 Explore

Sinds 1998 biedt Travel 2 Explore een breed scala aan van avontuurlijke vakanties en (sinds 2003) motorreizen waarbij de begrippen origineel, kwaliteit en avontuurlijk centraal staan. Of het nu gaat om één van onze motorreizen dwars door Afrika of om een trekking op Groenland, de confrontatie met eeuwenoude culturen en de eenzaamheid van verlaten landschappen en indrukwekkende natuurgebieden geven de reiziger het gevoel op ontdekkingsreis te zijn. Het tempo van al onze reizen wordt niet bepaald door het aantal pk's van de motor of de beschikbaarheid van een warme douche, maar door het ritme van het land en de drang naar avontuur van de moderne reiziger. Motorreizen. In 2003 werd de eerste motorreis georganiseerd. Op een Royal Enfield dwars door de Himalaya naar de hoogste bergpas ter wereld, de 5602 meter hoge Khardung La in India. Dit was zo'n succes dat er al snel meerdere motorreizen in het reisprogramma werden opgenomen.

Actief sinds 20 Okt. 2014